آمابیل، ترزا (1388). شکوفایی خلاقیت کودکان، ترجمه: حسن قاسم زاده، پروین عظیمی. تهران: دنیای نو.
اسبورن، الکس (1382). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت. ترجمه: حسن قاسم زاده. تهران: نیلوفر.
افروز، غلامعلی؛ کامکاری، کامبیز(1390). هوش و خلاقیت تاریخچه، نظریه ها و رویکردها. تهران: دانشگاه تهران.
تورنس، ئی. پال. (1392). خلاقیت. ترجمه: حسن قاسم زاده. تهران: نشر دنیای نو.
ثابت قدم، مرتضی؛ بهرامیان، پریسا (1390). پرورش خلاقیت. تهران: فرهنگ مردم.
جلالی، محمدرضا (1386). تحلیل رابطه نابرابری های طبقاتی و نابرابری های آموزشی با تأکید بر نقش متغیرهای واسطه ای. تعلیم و تربیت، 91، 54-15.
ساعتی، توماس ال. (1391). تفکر خلاق، حل مشکل و تصمیم گیری. ترجمه: مجید عزیزی، رضا نقدی. تهران: دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2001).
سیف، علی اکبر (1387). روانشناسی پرورشی نوین، (ویرایش ششم) تهران: دوران.
عابدی، جمال (1372). خلاقیت و شیوه نو در اندازه گیری آن. پژوهش های روان شناختی، 2، 1و2، 54-46.
لطف آبادی، حسین (1386). روانشناسی تربیتی، تهران: سمت.
محسنی طارمسری، مریم (1376). رابطه خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی ناحیه یکشهرستان رشت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
میلانی فر، بهروز (1386). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. تهران: قومس.
هاردمن، مایکل ام.، درو، کلیفورد جی.، وینستون اگن، ام. (1389). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در جامعه، مدرسه و خانواده.ترجمه: علیزاده، حمید،کامران گنجی، مجید یوسفی و فریبا یادگاری. تهران: دانژه.
هرگنهان، بی. آر.، السون، ام. اچ (1390). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجمه: علی اکبر سیف. تهران: دوران (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2009).
Abraham, A., Thybusch, A., Pieritz, K., & Hermann, C. (2014). Gender differences in creative thinking: Behavioral and FMRI findings. BrainImaging and behavior, 8, 39-51.
Alfonso-Benlliure., V., Melendez, J.C.,& Garcia-Balleteros, M. (2013).Evaluation of a creativity intervention program for preschoolers. Thinking Skills and Creativity. 10, 112-120.
Amabile,T.M.(2001).Beyond talent: John Irving and the passionate craft of creativity. American psychologist.56,4, 333-336.
Camp,G.C.(1994).A longitudinal study of psychological correlations of creativity: Developmental trends and treatment effects in children selected as having high creative potential. Creativity Research Journal,7, 125-144.
Chen, A., Li, L., Li, X.,Zhang,J.,&dong,L. (2013). Study on innovation capability of college students based on extenics and theory of creativity.Procedia Computer Science, 17, 1194-1201.
Chrisler, J.C., & Mc Creary, D.R. (2010). Handbook of gender research inpsychology. New York, NY: Springer Science + Business Media.
Forman,S.G.(1979). Effect of socioeconomic status on creativity in elementary school children. Creative Child and Adult Qauarterly. 4,2,87-92.
Gardner, H.(1982).Art, mind and brain: Acognitive approach tocreativity.New York: Basic Books.
Gezi, K.l.(1969). Analayses of certain measures of creativity and self–concept and their relationship to social class.London: pergamon Press.
Gralewski, J., Karwowski, M. (2012). Creativity and school grades: A case from poland. Thinking Skills and Creativity, 7, 198-208.
Gu, J., Zhang, Y., & Liu, H. (2014). Importance of social capital to student creativity within higher education in China. Thinking Skills And Creativity,12, 14-25.
Hennessey, B.A., & Amabile, T.A. (2010). Creativity. Annu. Rev. Pcychol, 61, 569-598.
Kaufman, J.C., Sternberg, R. J.(Eds) (2010). TheCambridge handbook of creativity. Cambridge: Cambridge University press.
Lassig, C.J. (2013). Approaches to creativity: How adolescents engage in the creativity process. Thinking Skills And Creativity, 10, 3-12.
Lindauer, M.S. (2003). Aging, Creativity And Art. NewYork: Kluwer Academic Plenum Publishers.
Liu, L.M.(2007). The relationship between creativity, drawing ability, and visual/ spatial intelligence: A study of Taiwan’s third-grade cildren. Asia pacific Educational Review.8,3,343-352
Masafoor, S.(2013). The relationship between parenting style and educational achievement. Life Science Journal,10,6, 487-494.
Milgram, R.M., & Hang, E. (1999). Creative out-of- school activities in intellectually gifted adolescents as predictors of their life accomplishments in young adults: A longitudinal study. Creativity research journal, 12, 77-88.
Mishra, A., & Henriksen, D. (2013). A new approach to defining and measuring creativity: Rethinking technology&creativity in the 21st century. Tech Trends, 57,5, 10-13.
Pfeiffer, S,I.(Ed)(2008). Handbook of giftedness in children. Psychoeducationaltheroy, research and best practices. New Yor Science+ Business Media.
Pope, R. (2005). Creativity, Theoty, History, Practice. New York: Routledge.
Shaliy,C.E.,&Gilson,L.L.(2004).What leaders need to know:A review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity. The LeadershipQuarterly. 15,33-53.
Smith, G. J. W., & Carlson, I. (1985). Creativity in middle and late school years. International Journal of Behavioral Development, 8, 329-343.
Strenberg,R.J. (2005). Creativity or creativities? Int.J.Human- ComputerStudies, 63, 370-382.
Strenberg, R.J. (2006).The nature of creativity. Creativity Research Journal,18,1, 87-98.
Torrance, E. P., & Goff, K. (1989). A quiet revolution. Journal of Creative Behavior, 23,2,136-145.
Ward, W. (1969). Creativity an enviromental cues in nursery school children. Developmental Psychology, 1, 543-547.
Wu, H.Y, Wu, H.S, Chen, I.S., & Chen, H.C. (2014). Exploring the critical influential factors of creativity for college students. Thinking Skills and Creativity, 11, 1-21.