• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1397-1398)
دوره دوره 7 (1397-1396)
دوره دوره 6 (1396-1395)
دوره دوره 5 (1395-1394)
دوره دوره 4 (1394-1393)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 3 (1393-1392)
دوره دوره 2 (1392-1391)
دوره دوره 1 (1390-1389)
رضایی, نورمحمد, پادروند, نادر, سبحانی, عبدالرضا, رضایی, علی‌محمد. (1393). بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی، انعطاف‌پذیری، ابتکار و بسط. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 4(2), 19-36.
نورمحمد رضایی; نادر پادروند; عبدالرضا سبحانی; علی‌محمد رضایی. "بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی، انعطاف‌پذیری، ابتکار و بسط". ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 4, 2, 1393, 19-36.
رضایی, نورمحمد, پادروند, نادر, سبحانی, عبدالرضا, رضایی, علی‌محمد. (1393). 'بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی، انعطاف‌پذیری، ابتکار و بسط', ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 4(2), pp. 19-36.
رضایی, نورمحمد, پادروند, نادر, سبحانی, عبدالرضا, رضایی, علی‌محمد. بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی، انعطاف‌پذیری، ابتکار و بسط. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 1393; 4(2): 19-36.

بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی، انعطاف‌پذیری، ابتکار و بسط

مقاله 2، دوره 4، شماره 2، پاییز 1393، صفحه 19-36  XML اصل مقاله (208.6 K)
نویسندگان
نورمحمد رضایی 1؛ نادر پادروند2؛ عبدالرضا سبحانی3؛ علی‌محمد رضایی4
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران (نویسندة مسئول) rezaee165@gmail.com
2کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه آزاد تهران جنوب nader165@gmail.com
3عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب abdsobhani@gmail.com
4استادیار دانشگاه سمنان rezaei_am@yahoo.com
چکیده
 
زمینه: بسیاری از پژوهشگران آموزش فلسفه را یکیازابزارهایاصلیپرورشمهارت‌هایتفکر انتقادی و خلاق در کودکان می‌دانند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی، انعطاف‌پذیری، ابتکار و بسط در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی مدارس منطقه 5 شهر تهران بود.
روش: برای انجام پژوهش از روش پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به همین منظور، از بین دانش‌آموزان پایه پنجم تعداد 100 دانش‌آموز پسر (چهار کلاس)انتخاب شد. دانش‌آموزان به مدت 13 جلسه و در هر جلسه 45 دقیقه (هفته‌ای یک جلسه) به شیوه حلقه کندوکاو شارپ لیپمن و داستان‌های فکری فیلیپ کم، آموزش دیدند. پس‌ازآن آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب اجرا گردید.
یافته‌ها: نتایج آزمون مانووا حاکی از تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر مؤلفه‌های سیالی، انعطاف‌پذیری و نمره کل خلاقیت و عدم تأثیر آن بر مؤلفه‌های ابتکار و بسط است.
بحث و نتیجه‌گیری: با آموزش فلسفه به کودکان می‌توان خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش داد.
 
کلیدواژه‌ها
فلسفه؛ فلسفه برای کودکان؛ خلاقیت؛ آموزش
عنوان مقاله [English]
The Effects of Teaching Philosophy to Children and Its Role on Creativity and Components Fluidity, Originality, Flexibility, and Expandability
نویسندگان [English]
Noor Mohammad Rezaei1؛ Nader Padervand2؛ Abdolreza Sobhani3؛ Ali Mohammad rezaei4
چکیده [English]
 
Background: Many researchers consider teaching philosophy to children as one of the main tools for fostering critical and creative thinking skills among them.
Objective: The current research aims to survey the role of teaching philosophy to children on their creativity and its components among the fifth grade primary school boy students in five schools in Tehran.
Method: The authors used post-test method with control group. To this purpose some 100 students (4 classes) were selected among fifth grade primary school students. The students were taught during 13 sessions for 45 minutes (1 session in a week) by Sharp Lipman community of inquiry and Phillip Cam thinking stories, then the Torrance tests of creative thinking were executed.
Results: The results of MANOVA indicate effects on components fluidity and flexibility and total score of creativity and showed no effect on originality and expandability of the students.
Conclusion:  By teaching philosophy to children, we can increase their creativity.
 
 
کلیدواژه‌ها [English]
Philosophy, Philosophy for Children, Creativity, training
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 942
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,256
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.