• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1397-1398)
دوره دوره 7 (1397-1396)
دوره دوره 6 (1396-1395)
دوره دوره 5 (1395-1394)
دوره دوره 4 (1394-1393)
دوره دوره 3 (1393-1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 2 (1392-1391)
دوره دوره 1 (1390-1389)
زنگنه, حسین, موسوی, سیده رقیه موسوی, بدلی, مهدی. (1392). تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 3(2), 39-60.
حسین زنگنه; سیده رقیه موسوی موسوی; مهدی بدلی. "تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق". ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 3, 2, 1392, 39-60.
زنگنه, حسین, موسوی, سیده رقیه موسوی, بدلی, مهدی. (1392). 'تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق', ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 3(2), pp. 39-60.
زنگنه, حسین, موسوی, سیده رقیه موسوی, بدلی, مهدی. تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 1392; 3(2): 39-60.

تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق

مقاله 3، دوره 3، شماره 2، پاییز 1392، صفحه 39-60  XML اصل مقاله (262.6 K)
نوع مقاله: علمی - پژوهشی
نویسندگان
حسین زنگنه1؛ سیده رقیه موسوی موسوی1؛ مهدی بدلی 2
1نویسنده
2نویسنده مسئول
چکیده
 
زمینه: پیشرفت‌های سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، به سمت نیازهای انسان نیز رهنمون شده است. یکی از نیازهای اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. تاکنون اثر متغیرهای زیادی بر خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته شده است، اما تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق نادیده گرفته شده است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، بر پرورش تفکر خلاق بوده است.
روش: در این پژوهش از روش شبه آزمایشیبا طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است. در اجرای پژوهش ابتدا آزمون خلاقیت به هر دو گروه (آزمایش و کنترل) داده شد و سپس نمرات حاصل از آزمون با روش آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: یافته­های این پژوهش، اثربخشی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش را در خلاقیت به طور کلی و در عنصر ابتکار نشان داد. اما فرضیه­های مربوط به عناصر دیگر خلاقیت یعنی سیالی، انعطاف­­پذیری و بسط از نظر آماری تأیید نشدند.
بحث و نتیجه گیری: به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نوید بخش رشد و شکوفایی خلاقیت به ویژه در عنصر ابتکار آن است.
 
کلیدواژه‌ها
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تفکر خلاق؛ ابتکار
عنوان مقاله [English]
The Effects of Information and Communication Technologies on Promotion of Creative Thinking
نویسندگان [English]
Hossein Zangene1؛ Rogaye musavi1؛ Mehdi Badali2
چکیده [English]
 
Context: Rapid advances in the information and communication technologies (ICT), has changed the  human needs in the present age. Creativity is a basic need  in the development of human civilization. While the effects of variables on creativity have been studied so far, but the impact of ICT on the development of creative thinking is ignored.
Objective: The purpose of this research was to examine the effects of ICT on creativity of male high-school junior students.
Method: Researchers used the quasi-experimental method on two control and experimental groups. The population under study were the male high school junior students in Tehran city. Sampling method in this research was multi-stage random cluster sampling and the samples were selected from control and experimental groups. The instrument of measurement in this research was Torrance Figural Test of Creative Thinking Booklet B. For performing the research; first the ICT was given to both groups and then the data were analyzed by independent T statistic method.
Findings: Findings showed the effectiveness of using the ICT on creativity.
Conclusion: totally and especially on the originality element of creativity, but didn't show on fluency, flexibility and expansion.
کلیدواژه‌ها [English]
ICT, Creative Thinking, Originality
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,181
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,156
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.