• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397-1396)
دوره دوره 6 (1396-1395)
دوره دوره 5 (1395-1394)
دوره دوره 4 (1394-1393)
دوره دوره 3 (1393-1392)
دوره دوره 2 (1392-1391)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1390-1389)
عباسپور, عباس, شرفی, محمد, مقدم, مینا. (1392). ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 2(4), 27-54.
عباس عباسپور; محمد شرفی; مینا مقدم. "ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی". ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 2, 4, 1392, 27-54.
عباسپور, عباس, شرفی, محمد, مقدم, مینا. (1392). 'ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی', ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 2(4), pp. 27-54.
عباسپور, عباس, شرفی, محمد, مقدم, مینا. ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 1392; 2(4): 27-54.

ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی

مقاله 2، دوره 2، شماره 4، بهار 1392، صفحه 27-54  XML اصل مقاله (918 K)
نوع مقاله: علمی - پژوهشی
نویسندگان
عباس عباسپور1؛ محمد شرفی 2؛ مینا مقدم1
1نویسنده
2نویسنده مسئول
چکیده
 
زمینه: در سال‌های اخیر منابع مزیت رقابتی از سرمایه‌های ملموس و سخت به دارایی‌های غیر ملموس  و نرم مانند دانش و سرمایه فکری تغییر داده است.  به دلیل اهمیت سرمایه فکری و ارزیابی آن در نظام‌های آموزش عالی، دست اندرکاران امر آموزش عالی به شناخت مؤلفه‌های سرمایه فکری و نحوه سنجش آن نیاز دارند.
هدف: شناسایی مؤلفه‌های سرمایه فکری به مدیران نظام آموزش عالی و به ویژه دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا با شناخت حاصل از آن، به نحو مطلوب و مؤثری سرمایه‌های فکری را مورد سنجش قرار داده و به دنبال آن فرایند مدیریت سرمایه‌های فکری را بهبود بخشند. این تحقیق تلاش می‌کند تا با بررسی شیوه‌های سنجش سرمایه فکری، مدلی مطلوب و کاربردی برای سنجش سرمایه فکری بر اساس سه عنصر سرمایه‌های انسانی، سازمانی و رابطه‌ای و شاخص‌های سنجش هر کدام از این سرمایه­ها ارائه نماید.
روش: این پژوهش به روش فرا تحلیل مدل ها و شیوه‌های موجود سنجش سرمایه فکری را از دیدگاه نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار می‌دهد و به ارائه مدلی می‌پردازد که قابلیت کاربرد بیشتری در نظام آموزش عالی دارد.  
یافته‌ها: مدل‌های و شیوه‌های مختلفی برای سنجش سرمایه فکری وجود دارد که هر کدام دربردارنده نقاط قوت و ضعف هستند. مدل مناسب سنجش باید مبتنی بر اهداف، مأموریت‌ها و استراتژی‌های مؤسسات آموزش عالی طراحی و تدوین گردد.
نتیجه گیری: به منظور دست یابی به تولید علم نافذ و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ضرورت سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی در عصر اقتصاد دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست و این امر نیازمند تدوین شاخص‌های و معیارهای مناسب با اهداف و مأموریت‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است.  
 
کلیدواژه‌ها
آموزش عالی؛ سرمایه فکری؛ سرمایه انسانی؛ سرمایه سازمانی؛ سرمایه رابطه‌ای؛ سنجش سرمایه فکری
عنوان مقاله [English]
Need to design a model for measuring intellectual capital in higher education system
نویسندگان [English]
Abbas Abbaspoor1؛ Mohammad Sharafi2؛ Mina Moghadam1
چکیده [English]
 
Background: In the new decade the resource of competitive advantage changed from tangible and hard assets to intangible and soft assets. Due to importance of intellectual capital and measurement of it in higher education systems practitioners of this system needs to know the main elements of intellectual capital and methods of measurement these elements.
Purpose: Identifying the elements of intellectual capital helps the higher education managers system to improve the managing these assets effectively and more appropriately. This research tries to examine the intellectual capital measurement methods and deliver the practical and appropriate method according to three elements of Haman capital, organizational capital and relational capital for measuring these assets.
Method: The research method was Meta Analysis. In this research we analysis the negative and positive points of intellectual capital measurement models and finally the model that relatively adequate for higher education offered.
Result (s): There are different ways to measure intellectual capital, which includes strengths and weaknesses.
Conclusion: Measurement model should be designed based on goals and the mission of higher education institutions.
 
.
کلیدواژه‌ها [English]
Higher Education, Intellectual Capital, Human capital, organizational capital, relational capital, Measurement
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 942
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.