درتاج, فریبرز, کلانتر قریشی, منیر, عین الله زادگان, رقیه. (1390). رابطه صفات شخصیتی و خلاقیت در نوجوانان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 1(3), 131-146.
فریبرز درتاج; منیر کلانتر قریشی; رقیه عین الله زادگان. "رابطه صفات شخصیتی و خلاقیت در نوجوانان". ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 1, 3, 1390, 131-146.
درتاج, فریبرز, کلانتر قریشی, منیر, عین الله زادگان, رقیه. (1390). 'رابطه صفات شخصیتی و خلاقیت در نوجوانان', ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 1(3), pp. 131-146.
درتاج, فریبرز, کلانتر قریشی, منیر, عین الله زادگان, رقیه. رابطه صفات شخصیتی و خلاقیت در نوجوانان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 1390; 1(3): 131-146.
تاریخ دریافت: 21 تیر 1395،
تاریخ پذیرش: 21 تیر 1395
چکیده
در این پژوهش برای بررسی رابطه بین صفات شخصیتی با خلاقیت با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 125 نفر از دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای شخصیت ان ایی اُ[1]، خلاقیت عابدی را تکمیل کردند. دادههای به دست آمده با آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که وجدانی بودن، گشودگی به تجربه و توافق پذیری با خلاقیت رابطه مستقیم، معنادار و روان رنجور خویی با خلاقیت رابطه معکوس و معنادار دارند. از بین صفات شخصیتی، تنها وجدانی بودن و روان رنجورخویی به طور معنادار توان پیش بینی خلاقیت را دارند.
Relationship between personality traits and creativity
نویسندگان [English]
F. Dortaj؛ M. Kalantar Ghoreyshi؛ R. Eynoullah Zadeghan
چکیده [English]
Background: Personality is a complex construct which may affect some psychological capabilities. Creativity could be among the one of them. Objective: This study aims to find out any relationship between personality traits and creativity in high school girls students. Method: To this end, 125 girl students of one of the pre-university schools of Tehran were selected by random cluster sampling. The students were then asked to fill out NEO questionnaire and creativity questionnaire of Abedi. Results: Pearson correlation coefficient and Multivariate regression showed that conscientiousness, openness to experience and agreeableness has significant and positive correlation with creativity, and neuroticism had a significant but negative correlation with creativity. Conclusion: Based on these findings, we need to consider students' creativity along with their personality characters.