احمدوند محمدعلی. (1391). روانشناسی کودکان استثنایی. تهران: دانشگاه پیام نور.
ارجمند نیا، علی اکبر؛ افروز، غلامعلی؛ تقی زاده، حسین؛ قاسم زاده،سوگند و اسدی، راضیه.(1392) بررسی مقایسهای خودکارامدی و سلامت روان درمیان دانشآموزان تیزهوش و عادی. مجله مطالعات ناتوانی، 3(1)،27-38.
ارقبایی، محمد؛ قلعه نوری، فریبا وخوارزمی رحیم آبادی، رحمتالله .(1396) مقایسه دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر مشهد. سومین کنفرانس دانش و فناوری علوم تربیتی، مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
اژدربین ، مریم. (1396) بررسی نیمرخ هوشی، پیشرفت تحصیلی و شخصیتی دانشآموزان نوجوان مدارس تیزهوشان منطقه 2 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
افروز،غلامعلی و کامکاری، کامبیز. (1397) مبانی روانشناختی هوش و خلاقیت (تاریخچه، نظریهها و رویکردها). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
اکبری، سپیده. (1397) بررسی نیمرخ هوشی، شخصیتی و خلاقیت دانشآموزان مدارس سمپاد شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
امرایی ، فروزان؛ قدم پور، عزت اله؛ شریفی، طیبه و غضنفری، احمد.(1398) مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای وسعت بخشی تفکر و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خلاقیت(سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری، بسط) دانشآموزان. فصلنامه علمی-پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8 ( 4) :97 – 128.
امیری، شعله.(1385) بررسی و مقایسه عوامل شخصیت در دانشجویان استعدادهای درخشان و غیراستعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان، مجله پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، سال دوم، شماره 2 ، 1-16.
رجبی، فهیمه و شیرعلی، عبدالهانی. (1395) مقایسه و بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی وسلامت روان در دانشآموزان دخترمدارس عادی و تیزهوش شهرستان آباده.دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 63:115-107.
رضایی ، علی محمد؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ دلاور، علی و رضایی ، نورمحمد.(1393) پیش بینی خلاقیت بر اساس ویژگیهای شخصیتی. فصلنامه علمی-پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3 ( 4) ،1 – 19.
شکوهی امیرآبادی، لیلا ؛ دلاور،علی؛ عباسی سروک، لطف اله وکوشکی، شیرین.( 1397 ) تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس خلاقیت و شادکامی. فصلنامه علمی- پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8 ( 3) ،162 – 192.
شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم .(1389) روانشناسی وآموزش تیزهوشان، تهران: انتشارات تیمورزاده طبیب.
شهرآرای،مهرناز؛ سیدان، ابوالقاسم و فرزاد، ولی ا....( 1381) تحلیل خلاقیت در کودکان معرفی آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت.مجله روانشناسی و علوم تربیتی،(2):191-211.
شهریاری احمدی، منصوره؛ افروز، غلامعلی؛ پاشاشریفی، حسن و دوایی، مهدی. (1391) مقایسه خلاقیت و سلامت روانی دانشآموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه تحقیقات روانشناختی، 4(15): 69-81.
طاهر، محبوبه؛ بخشیپور، باباله؛ مجرد، آرزو وکوچکپور، مریم.(1394) مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش و دانشآموزان با هوش متوسط، فصلنامه تحول روانشناختی کودک، 2(1).، 55-66.
عشور نژاد ، فاطمه ؛کدیور ، پروین و حجازی ، الهه.(1396) رابطه عاملیت، برنامهریزی و فرهنگ مدرسه با بهزیستی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی و تیزهوش.فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی ، 12(47) :79-106
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ صفایی راد، ایرج و افروز، غلامعلی (1397). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی مادران با سلامت روان و خلاقیت فرزندان دختر. پژوهش نامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی، 9(1) : 101- 122.
قدرتی، مهدی. (1389) مقایسه خلاقیت دانشآموزان دختر تیزهوش مدارس استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و دولتی، فصلنامه علوم رفتاری، 2(6)، 131-151.
قسوره، مهدی؛ حسامی، حمیده و قسوره، امین .(1395) مقایسه ویژگیهای شخصیتی و اضطراب ریاضی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم، کنفرانسهای آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمنهای معلمان ریاضی ایران، دوره 1، شماره 1001، 55-66
قنبری پناه ، افسانه ؛ همرنگ ،حمید؛ ابوالمعالی الحسینی ، خدیجه وسپاه منصور،مژگان.(1398) تبیین رابطه بین خلاقیت و سازگاری تحصیلی دانشآموزان بامیانجیگری انگیزش تحصیلی. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی.9(3):25-60.
نصیران، صدیقه و ایروانی، محمدرضا. (1395) بررسی مشکلات دانشآموزان تیزهوش در مدارس استعدادهای درخشان از نظر دانشآموزان و والدین، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(1) ، 85-98.
ولیزاده،سمیه؛ ارجمندنیا،علیاکبروحسینی،افضلالسادات.(1396) تاثیرآموزش خودتنظیمی هیجانی برکاهش مشکلات رفتاری تیزهوشان با موفقیت تحصیلی پایین، مجله اختلالهای رفتاری و یادگیری، 1(1)، 1-13.
یارمحمدی، زهره؛ عرب زاده، مهدی وکدیور، پروین. (1395). نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 11(48)، 151-166.
Anderson, L.W. & Krathwohl, D.R. (2013). A taxonomy for learning, teaching, and assessing (A revision of Blooms taxonomy of educational objectives). New York: Longman.
Aichouni M, Tauahmia, M; ALghamdi, A; Aitmessaoudene, N; Alhamal, R.M& Alghouamy, A.(2015). Creativity and innovation among gifted Saudi students: an empirical study. Procedia-social and behavioral sciences, 195, 1371-1379.
Bates-Krakoff, J.; McGrath, R. E.; Graves, K., and Ochs, L., (2016), Beyond a deficit model of strengths training in schools Teaching targeted strength use to gifted students, Gifted Education International, 1-16.
Dombrowski; Stefan C., Watkins; Marley W., Brogan; Michael J, (2009), An Exploratory Investigation of the Factor Structure of the Reynolds Intellectual Assessment Scales (RIAS), Journal of Psychoeducational Assessment, Volume 27, Number 6, 494-507.
Glăveanu, Vlad Petre (2018). Educating which creativity?, Thinking Skills and Creativity, 27, 25–32
Guignard, J-H., Kermarrec, S., Tordjman, S., (2015), Relationships between intelligence and creativity in gifted and non-gifted children. In Press, Corrected Proof — Note to users.
Hornstra, Lisette, Bakx, Anouke, Mathijssen Sven, Denissene, Jaap J.A.(2020), Motivating gifted and non-gifted students in regular primary schools: A self determination prspective, Learning and Individual Differences 80 (2020) 101871
Johnson; L.J, Karnes; M., & Carr; V., (1997), Providing Services to Children with Gifts and Disabilities: a Critical need, In N.Colangelo & G. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Eeucation (pp: 516-527), 2nd Ed, Boston: Allyn and Bacon.
Kearney; Kathi. M. A, Ed, Barbara; J. & Gilman; M. S, (2004), Assessment and Testing: What About The SB5, WISC-IV and Other Tests?, March 20 th & 21 st.
Kimberly; E, Ward, (2005), Assessing Pre Scholars Cognitive Performance on the KABC-II and The SB-IV, Ball State University.
Kuo; Ching-Chih, Maker; June, Su; Fang- Liu., Hu; Chun., (2010), Identifying Young Gifted Children and Cultivating Problem Solving Ablities and Multiple Intelligences, Learning and Individual Differences, 20, 365-379.
Mattaa, Michael, Grittia, Emanuela Saveria, Lang, Margherita. Personality assessment of intellectually gifted adults: A dimensional trait Approach (2019). Learning and Individual Differences 80 (2019).
Mofield, E. (2019). Understanding underachievement: mindset, perfectionism, and achieves attitudes among gifted students. Journal for the education of the gifted, 42(2): 107-134. Doi: 10.117710162353219836737.
Oleg, A.D. (2019). Significance of Aristitole teacing practice for modern education .Teacher education in the 21st century. Rignald Botshabeng Monyai. Intech open.
Peterson, J. S., (2009), Myth 17: Gifted and talented individuals do not have unique social and emotional needs, The Gifted Child Quarterly, 53(4), 280.
Plucker; J. A., & Beghetto; R. A., (2015), Introduction to the special issue, Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9 (2), 115.
Restak; R., (1986). The Infant Mind, Garden City, NY: Doubleday.
Roid; H, Gale, (2005), Manual Stanford Binet, Intelligence Scales for Early Childhood, Fifth Edition, Riverside Publishing a Houghton Mifflin Company.
Sternberg, R.J. (2000). Successful intelligence: a unified view of giftedness. In C.F.M. Van Lieshout and P.G. Heymans (Eds.), Developing talent across the life span. Hove: Psychology Press.
Sternberg, R.J., & Jarvin, Linda. Grigorenko, Elena L.(2011) Explorations in Giftedness. NewYork: Cambridge University Press
Sternberg, R.J., & Jarvin, Linda. Grigorenko, Elena L.(2012) Explorations in Giftedness. NewYork: Cambridge University Press.
Sternberg, R.J., and Lubart, T.I. (1996). Defying the crowd: cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press.
Warne, R. (2016). Five reason to put the g back into giftedness: an argument for a applying the cattle-horn-carroll theory of intelligence to gifted education research and practice. Gifted child quarterly. 60:3-15.