الوندیفر، سجاد؛ کدیور، پروین و عرب زاده، مهدی (1396). نقش واسطهای خودتفسیری در رابطه بین عزت نفس و خلاقیت. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(3)، 194-163.
آمابلی، ترزا (1388). شکوفائی خلاقیت کودکان. مترجم: حسن قاسم زاده و پروین عظیمی.تهران: نشر دنیای نو.
احدی، مریم؛ رضایی، نورمحمد؛ دلاور، علی و پادروند، نادر (1392). آموزش خلاقیت به دانش آموزان و تأثیر آن بر افزایش سطح مؤلفههای سیالی، ابتکار، انعطاف، بسط. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(1)، 17-1.
باقرزاده گل مکانی، زهرا؛ بنی جمالی، شکوه السادات و سیف، علی اکبر (1394). مقایسه روند تحول خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه در مناطق بالا و پایین. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(3)، 58-33.
جعفرلو، غلام؛ شریفی، نسرین و پاشا شریفی، حسن (1398). ارائه مدلی جهت پیش بینی خلاقیت بر اساس سخت رویی، خود کارآمدی، کمال گرایی، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک با میانجی انگیزش پیشرفت در دانش آموزان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1)، 184-153.
جعفری، فاطمه (1391). عوامل موثر بر پرسشگری فراگیران در کلاس. کتاب ماه علوم اجتماعی، 16(55)، 104-101.
حاتمی، زهرا (1389). راهبردهای افزایش خلاقیت در دانش آموزان. مشاور مدرسه، 6(2)، 53-50.
حسینی، افضل السادات و برارپور، گلرخ (1396). مدرسه خلاق، مدرسه زندگی. تهران: انتشارات مدرسه.
رجبی باغدار، احمد؛ مهرام، بهروز؛ کارشکی، حسین و کرمی، مرتضی (1394). جایگاه پرورش خلاقیت در برنامه درسی قصد شده آموزش و پرورش دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران: هست ها و بایدها. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، (22)، 94-71.
رقیبی، مهوش و خان محمدزاده، زهرا (1398). پرورش خلاقیت کودکان شش ساله با استفاده از آموزش ناشی خلاق. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(4)، 152-129.
سیف درخشنده، سعید و نریمانی، محمد (1398). فراتحلیل عوامل و موانع مرتبط با افزایش خلاقیت دانش آموزان. مجله ی روانشناسی مدرسه، 8(3)، 120-103.
سیاوشی، مریم و دلیران، نصرت الله (1391). ارتقاءآموزش با بهره گیری از الگوهای تدریس خلاق. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 5(1)، 69-49.
شکوهی امیرآبادی، لیلا؛ دلاور، علی؛ عباسی سروک، لطف اله و کوشکی، شیرین (1397). تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس خلاقیت و شادکامی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(3)، 192-165.
شعبانی، مرتضی؛ ملکی، حسن؛ عباسپور، عباس و سعدی پور اسماعیل (1397). طراحی مدل برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دانشگاه سازمانی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(31)، 78-62.
صالحی، محمد؛ حسینی درونکلایی، سیده زهرا و نازک تبار، هرمز (1398). تأثیر عملکرد خانواده و باورهای هوشی بر خلاقیت دانش آموزان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1)، 230-211.
قاضی اردکانی، راحله؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا و درتاج، فریبرز (1396). طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان. فصلنامه ابتکار وخلاقیت در علوم انسانی، 7(3)، 106-63.
قاسم زاده، حسن (1381). آموزش کاربردیخلاقیتوحلخلاقمسائل. تهران : قصیده سرا.
قره خانی، حسن؛ الیاسی، حمداله و فولادی حیدرلو، نسرین (1393). رابطه بین سبک رهبری مدیران مجتمع های آموزشی با خلاقیت معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان کهکیلویه و بویراحمد. پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(20)، 62-55.
مهری، داریوش؛ ابوالقاسمی، محمود؛ محجوب عشرت آبادی، حسن و مهدوی نیک، مرتضی (1392). بررسی رابطه سبک های رهبری مدیران با خلاقیت در معلمان مدارس پسرانه ابتدایی شهر پل دختر. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 208-187.
موحدی، یزدان (1398). تأثیر طراحی بهینه فضای آموزشی بر ارتقای خلاقیت. فناوری آموزشی، (3)، 535-529.
هومن، حیدرعلی (1394). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: انتشارات سمت.
Andrilovic, V., & Cudina, M. (1985). Psihologija ucenja i nastave. Zagreb: Skolska knjiga.
Andiliou, A., & Murphy, P. K. (2010). Examining variations among researchers’ and teachers’ conceptualizations of creativity: A review and synthesis of contemporary research. Educational Research Review, 5(3), 201–219.
Amabile, T. M. (1998). How to kill creativity. Boston, MA: Harvard Business School Publishing.
Bailey, K. (2008). Methods of social research. Simon and Schuster.
Bannerman, C. (2007). Creativity and wisdom. In A. Craft, H. Gardner, & G. Claxton (Eds.), Creativity, wisdom, and trusteeship: Exploring the role of education (pp. 133e141). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Baer, J., & Kaufman, J. C. (2006). Creativity research in English-speaking countries. In J. C. Kaufman, & R. J. Sternberg (Eds.), the international handbook of creativity. New York, NY: Cambridge University Press.
Beghetto, R. A. (2007). Does creativity have a place in classroom discussions? Prospective teachers’ response preferences. Thinking skills and creativity, 2(1), 1-9.
Castiglione, J. (2008). Facilitating employee creativity in the library environment: An important managerial concern for library administrators. Library management (3), 159- 172.
Cremin, T., Burnard, P., & Craft, A. (2006). Pedagogy and possibility thinking in the early years. Thinking skills and creativity, 1(2), 108-119.
Creswell, J. W. (2008). Educational research. Pearson Education International.
Colley, K. M. (2015).
Cultivating creativity: The practice of teaching for creativity in the elementary classroom. Available from Dissertations & Theses @ University of Denver; ProQuest Dissertations & Theses Global. (1701284845). Retrieved from
https://searchproquestcom.du.idm.oclc.org/docview/1701284845?acc untid=14608.
Cropley, A. (2004). Creativity as a social phenomenon. In: M. Fryer, (Ed.), Creativity and Cultural Diversity (pp.13-23). The Creativity Centre Educational Trust Press., England.
Costa, A. L. (2008). The school as a home for the mind: Creating mindful curriculum, instruction, and dialogue (2nd Ed.). Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press.
Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., & Howe, A. (2013). Creative learning environments in education—a systematic literature review. Thinking skills and creativity, 8, 80-91.
Dai, D. Y., Tan, X., Marathe, D., Valtcheva, A., Pruzek, R. M., & Shen, J. (2012). Influences of social and educational environments on creativity during adolescence: Does SES matter? Creativity Research Journal, 24(2-3), 191-199.
- Daykin, N., McClean, S., & Bunt, L. (2007). Creativity, identity and healing: participants' accounts of music therapy in cancer care. Health: 11(3), 349-370.
Dziedziewicz, D., Oledzka, D., & Karwowski, M. (2013). Developing 4-to 6-year-old children's figural creativity using a doodle-book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85-95.
Eoungland, A. C. (2010). Enquiry Schools Program: Schools engage in a creative learning program targeted at a specific group of pupils and teachers. Further information is available on the Creative Partnerships website: http://www. Creative-partnerships. Com/programmes/enquiryschools/enquiry-schools, 24.
Fanchini, A., Jongbloed, J., & Dirani, A. (2019). Examining the well-being and creativity of schoolchildren in France. Cambridge Journal of Education, 49(4), 391-416.
Fearon, D. D., & Copeland, D., & Saxon, T. F. (2013). The Relationship between Parenting Styles And Creativity In A Sample Of Jamaican Children. Creativity Research Journal, 25(1), 119–128.
Gajda, A., Karwowski, M., & Beghetto, R. A. (2017). Creativity and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 109(2), 269.
Gralewski, J. (2019). Teachers’ beliefs about creative students’ characteristics: A qualitative study. Thinking Skills and Creativity, 31, 138-155.
Grainger, T., Barnes, J., & Scoffham, S. (2004). A creative cocktail: Creative teaching in initial teacher education. Journal of Education for Teaching, 30(3), 243-253.
Gonzalez, A. R., Holbein, M. F. D., & Quilter, S. (2002). High school students' goal orientations and their relationship to perceived parenting styles. Contemporary Educational Psychology, 27(3), 450-470
Hansen, J. B., & Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted Child Quarterly, 38(3), 115–121.
Harris, A. (2009). Creative leadership: Developing future leaders. Managing in Education, 23(1): 9-11.
Hennessey, B. A., & Amabile, T. M. (2010). Creativity. Annual Review of Psychology, 61, 569–598.
Henriksen, D., & Mishra, P. (2013). Learning from creative teachers. Educational Leadership, 70 (5), 1-4.
Hernandez-Torrano, D., & Ibrayeva, L. (2020). Creativity and education: A bibliometric mapping of the research literature (1975–2019). Thinking Skills and Creativity, 35, 100625.
Hickey, M., & Webster, P. (2001). Creative thinking in music. Music Educators Journal, 88(1), 19–23.
Horng, J. S., Hong, J. C., ChanLin, L. J., Chang, S. H., & Chu, H. C. (2005). Creative teachers and creative teaching strategies. International Journal of Consumer Studies, 29(4), 352-358.
Huang, C., Yang, C., Wang, S., Wu, W., Su, J., & Liang, C. (2019). Evolution of topics in education research: a systematic review using bibliometric analysis. Educational Review, 1-17.
Jankowska, D. M., & Karwowski, M. (2018). Family factors and development of creative thinking. Personality and Individual Differences, 142: 202-206.
Jackson, D. (2003). The school improvement journey: perspectives on leadership. School Leadership& Management, 20(1), 61–78.
Karwowski, M., Gralewski, J., Patston, T., Cropley, D. H., & Kaufman, J. C. (2020). The creative student in the eyes of a teacher: A cross-cultural study. Thinking Skills and Creativity, 35, 100636.
Karwowski, M., & Beghetto, R. A. (2018). Creative behavior as agentic action. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(4), 402–415.
Karwowski, M., & Lebuda, I. (2016). The big five, the huge two, and creative selfbeliefs: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 10(2), 214-232.
Kupers, E., & van Dijk, M. (2020). Creativity in interaction: the dynamics of teacher-student interactions during a musical composition task. Thinking Skills and Creativity,(36), 100648.
Lewis, T. (2005). Creativity—A Framework for the Design/Problem Solving Discourse in Technology Education. Journal of Technology Education. 17(1): 35-52.
Lucas, B. (2001). Creative Teaching, Teaching Creativity and creative learning. In A. Craft, B. Jcffrey & M. Leibling (Eds.), Crtalivty in Education. London- New York: Continuum.
McLean, L. D. (2005). Organizational culture’s influence on creativity and innovation: A review of the literature and implications for human resource development. Advances in developing human resources, 7(2), 226-246.
McCoy, J. M., & Evans, G. W. (2002). The potential role of the physical environment in fostering creativity. Creativity Research Journal, 14(3-4), 409-426.
Miller, A. L., Lambert, A. D., & Speirs Neumeister, K. L. (2012). Parenting style, perfectionism, and creativity in high-ability and high-achieving young adults. Journal for the Education of the Gifted, 35(4), 344-365.
Morais, M. F., & Azevedo, I. (2011). What is a creative teacher and what is a creative pupil? Perceptions of teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 330-339.
Niu, W., & Sternberg, R. J. (2003). Societal and school influences on student creativity: The case of China. Psychology in the Schools, 40(1), 103-114.
Plucker, J. A. (2000). Positive approaches to violence prevention: Peacebuilding in schools and communities. NASSP Bulletin, 84(614), 1–4.
Rubenstein, L. D., Ridgley, L. M., Callan, G. L., Karami, S., & Ehlinger, J. (2018). How teachers perceive factors that influence creativity development: Applying a Social Cognitive Theory perspective. Teaching and Teacher Education, 70, 100-110
Reid, Z. (2015). Creativity across the curriculum: Why it matters. International Journal of Arts & Sciences, 8(6), 1.
Reppa, A. A., Botsari, E. M., Kounenou, K., & Psycharis, S. (2010). School leadership innovations and creativity: The case of communication between school and parents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2207-2211.
Runco, M. A. (2014). Creativity. Theories and themes: Research, development, and practice. Amsterdam: Elsevier Academic Press Theoretical Synthesis. Review of Educational Research. 65, 245-281.
Rubenstein, L. D., Ridgley, L. M., Callan, G. L., Karami, S., & Ehlinger, J. (2018). How teachers perceive factors that influence creativity development: Applying a Social Cognitive Theory perspective. Teaching and Teacher Education, 70, 100-110.
Runco, M. A. (2003). Education for creative potential. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 317-324.
Robinson, K. (2011). Out of our minds: Learning to be creative. Chichester, UK: John Wiley & Sons.
Renzulli, J. S. (2002). Emerging conceptions of giftedness: Building a bridge to the new century. Exceptionality, 10(2), 67-75.
Schacter, J., Thum, Y., & Zifkin, D. (2006). How much does creative teaching enhance elementary school students’ achievement? Journal of Creative Behavior, 40(1), 47–72.
Selkrig, M., & Keamy, K. (2017). Creative pedagogy: a case for teachers’ creative learning being at the centre. Teaching Education, 28(3), 317-332.
Shin, S., & Zhou, J. (2003). Transformational leadership, conservation, and creativity: Evidence from Korea. Academy of Management Journal, 46(6), 703-714.
Simonton, D. K. (2012). Teaching creativity: Current findings, trends, and controversies in the psychology of creativity. Teaching of Psychology, 39(3), 217-222.
Smogorzewska, J. (2012). Storyline and associations pyramid as methods of creativity enhancement: Comparison of effectiveness in 5-year-old children. Thinking Skills and Creativity, 7(1), 28-37.
Smith, J. K., & Smith, L. F. (2010). Educational creativity. In J. C. Kaufman, & R. J. Sternberg (Eds.). The Cambridge handbook of creativity (pp. 250–264). New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2002). Raising the achievement of all students: Teaching for successful intelligence. Educational Psychology Review, 14(4), 383-393.
Starko, A. J. (2018). Creativity in the classroom: schools of curious delight. New York: Routledge.
Stojanova, B. (2010). Development of creativity as a basic task of the modern educational system. Procedia Social and Behavioral Sciences 2, (2): 3395-3400.
Tian, y. (2007). A study on the classroom environment and the cultivation of students' creativity in primary and secondary schools. Tianjin Normal University: Basic education, 8(2), 5-10.
Ucus, S., & Acar, I. H. (2019). Exploring the perceptions of student teachers about ‘creative school’in early childhood education. Early Child Development and Care, 189(2), 191-206.
Wagner, T. (2014). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. Hachette UK.
Wyse, D., & Ferrari, A. (2015). Creativity and education: Comparing the national curricula of the states of the European Union and the United Kingdom. British Educational Research Journal, 41(1), 30-47.
Woodman, R. W., Sawyer, J. E., & Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. Academy of management review, 18(2), 293-321.
Zhou, J., Shen, J., Wang, X., Neber, H., & Johji, I. (2013). A cross-cultural comparison: Teachers’ conceptualizations of creativity. Creativity Research Journal, 25(3), 239-247.